Bedre service med flådestyring

Bedre service med flådestyring

Der er meget få ting, der er vigtigere for en virksomhed end omdømme i dag. Der skal ikke meget mere end en enkelt utilfreds kunde til at nedbyde en virksomheds renomme. Derfor er det også helt ufatteligt vigtigt, at en virksomhed har fokus på den kundeservice, som de tilbyder. Kundeservicen skal nemlig ikke kun være i orden – den skal også være bedre end det konkurrenterne kan tilbyde. Netop dette kan virkelig være en udfordring for mange virksomheder, der befinder sig i brancher med stor konkurrence. Dette er især håndværkervirksomheder. Håndværkervirksomhederne er yderligere belastet af, at der er meget arbejde, som forgår meget nær kunden og samtidig har håndværkere ofte et ry for at ønske at snyde, hvis de kan.

For netop at kunne tilbyde kunderne en bedre har service har mange håndværksfirmaer taget flådestyring i brug. Flådestyring er en måde for kontoret nemt at kunne styre og overskue de forskellige medarbejdere, der kører rundt til kunderne. I hver virksomhedsbil sidder der en GPS, som sender informationer til kontoret om hvor bilen befinder sig, bilens fart, bilens benzinforbrug og hvilke opgaver som bilen har i løbet af dage. Tilsvarende kan kontoret ligeledes også sende informationer til en skærm i bilen og diverse ekstraopgaver, der kan blive tilføjet i løbet af dagen eller muligvis informationer om hvilke ruter, som bilen enten skal tage eller undgå.

I praksis betyder det, at håndværkeren modtager beskeder om opgaverne på en skærm, der er monteret i bilen. Med til opgaven følger en adresse og en rutevejledning, som håndværkeren følger for at komme ud til kunden. Dette sparer tid idet håndværkeren ikke skal til at sidde og indstille en GPS eller værre endnu, rode med et gammelt vejkort.
Når håndværkeren kører ud til opgaven kan man fra kontorets side holde øje med bilen. Dermed er det ikke muligt at foretage private indkøb eller lignende på turen. Dette har tidligere været et problem i nogle virksomheder. Det er desuden også muligt for kontoret at sende oplysninger om eventuelle ruteændringer – for eksempel, hvis der har været et trafikuheld eller der bare er meget trafik på en vej.

Når håndværkeren når kunden og holder stille, er det muligt at sætte en timer i gang, der tager tid på hvor lang tid han bruger på opgaven. Dette er et område der næsten med sikkerhed har voldt problemer i mange virksomheder før i tiden. Der kan opstå uenighed imellem håndværkeren og kunden om hvor lang tid, der rent faktisk er blevet brugt på at løse en opgave. Det sker sjældent i ond vilje – ofte er det bare fordi en af dem enten husker forkert eller har lavet en menneskelig fejl. Denne faktor bliver imidlertid elimineret med flådestyring. Flådestyringen giver nemlig et konkret bevis på, hvor lang tid der gik fra at håndværkeren forlod bilen og til han var færdig. Dette vil kunne hjælpe med at forbedre kommunikationen til en forurettet kunde, der føler, at der bliver krævet for mange penge af ham.

Endeligt kan flådestyringen også hjælpe til at kontrollere kørslen hos de enkelte håndværkere. Det betyder, at det ikke længere er muligt for dem er køre råddent i virksomhedens biler. Det påvirker nemlig også potentielle kunders mening, hvis de oplever en bil der kører dårligt eller provokerende og bærer en virksomheds logo. Desuden er der også mulighed for, at kontoret kan tjekke om fartgrænserne bliver overholdt. Der kan for eksempel være en strækning, hvor folk har en tendens til altid at køre for hurtigt. Medarbejderne må selvfølgelig selv om, hvordan de kører, når de kører i deres private bil, men så længe de repræsenterer virksomheden, så kan de ikke tillade sig at risikere virksomhedens gode omdømme for måske at komme fra et par minutter tidligere og til gengæld bruge langt mere benzin og risikere fartbøder.

De ting, der er blevet nævnt til nu, er dog bare de ting, som man burde kunne forvente af alle virksomheder. Med flådestyring får virksomheden nemlig også en mulighed for at tilbyde en ekstra god service, som vil blive forklaret nu. I en håndværksvirksomhed vil man nemlig ofte opleve småopgaver. Det kan være en kunde, der allerede har fået ordnet noget, men lige skal bruge en håndværker til hurtigt at kigge på en ekstra ting. Det kunne også være en kunde, der skal bruge en reparation akut uden at reparationen i sig selv tager sig lang tid. Med flådestyring kan kontoret, der modtager opkaldet fra kunden hurtigt overskue, hvor alle virksomhedens biler og om de overholder deres tidsplan. Her er der en god chance for, at der er en bil i nærheden af den lille ekstraopgave, der har lidt ekstra tid og derfor kan klemme opgaven ind. Det virker som en lille ting og er det i bund og grund også, men det er også noget, der giver et ekstra positivt omdømme hos kunden, der måske ikke forventede så hurtig service. Som kunde er det ufatteligt frustrerende at skulle vente en uge på at få hjælp til en reparation, der tager fem minutter.

Det er ved at tilbyde service som disse, at din virksomhed skal skille sig ud i forhold til dine konkurrenter. Kunder sætter pris på at modtage en hurtig, ærlig og pålidelig service og med flådestyring kan du tilbyde den. Ønsker du, at din virksomhed skal klare sig godt nu og i fremtiden, så er det tid til at komme frem i skoene. Tiden hvor man som håndværker kunne klare sig bare man kunne tilbyde en service, der var ”okay”, er for længst ovre. Dine kunder kan ved hjælp af internettet nemt finde andre håndværkere, hvis de høre negative ting om dig og takket være internettet bliver kritikken også hurtigt spredt.

Der er derfor ingen tvivl om, at flådestyring er en del af fremtiden – især hvis man er en virksomhed, der har fokus på god kundeservice. Du kan læse meget mere om alt dette på http://www.# god fornøjelse.